Har du kjøpt noe og skal ha penger igjen av lederen din? Eller kjøper du inn for en virksomhet? Visste du at vanlig utskrift fra bankterminal alene ikke er et gyldig salgsdokument?
Kassasystemet skal kunne skrive ut en godkjent kvittering som minst må inneholde:

Kvittering
Vanlig utskrift fra bankterminal er ikke er et gyldig salgsdokument og kan ikke brukes i et regnskap. Det kan heller ikke utskrift fra bankkonto. Du må ha gyldig kvittering eller faktura.
Handler du med seddel og mynt, bankkort, kredittkort, eller andre elektroniske betalingsløsninger har du krav på kvittering. Hvis du har betalt kontant skal det skrives ut kvittering selv om du som kunde ikke ønsker det.
De fleste virksomheter har virksomheten registrert i merverdiavgiftsregisteret og da skal det stå MVA bak organisasjonsnummeret på kvitteringen. Det skal også spesifiseres hvilken sats og hva dette beløpet utgjør.
Er virksomheten registrert i foretaksregisteret, skal dette også framgå.
Det fremgår av bokføringsforskriften hva som er gyldig salgsdokumentasjon og hva denne må inneholde for at den kan legges i regnskapet.
Les mer om hvorfor du bør betale via bank her.
Ordrebilag som du får når du handler på nett, er heller ikke salgsdokumentasjon. Du skal motta en faktura i tillegg. Noen ganger får man denne med i pakken med varen fra ekspeditør. Les mer her om gyldig faktura.
Betal over bank
Du bør alltid betale regninger og faktura via bank. Da har du flere rettigheter som forbruker, og du gjør det vanskeligere for useriøse aktører å skjule omsetningen sin les mer