«Våre kunder handler hvitt» er en kampanje der bedrifter fronter budskapet; våre kunder handler med seriøse aktører som følger spillereglene.

Vi som forbrukere må støtte opp om seriøse bedrifter som følger lover og regler. De står for gode vilkår og arbeidsforhold for arbeidstakerne sine. Du, arbeidstakerne og de seriøse bedriftene er med og bidrar til fellesskapet gjennom å betale skatter og avgifter. Det er det som gjør at Norge er et godt land å bo i og som gjør det mulig å finansiere velferdsstaten.
Når du skal ha noen til å utføre en jobb i hjemmet eller på hytta, bruk en bedrift som bidrar til fellesskapet.
Bedrifter som er godkjente lærebedrifter tar også inn lærlinger og sikrer framtidens opplæring av fagfolk. Å velge en godkjent opplæringsbedrift bidrar til en bærekraftig byggebransje. Det at små bedrifter ikke har lærlinger betyr ikke at de er useriøse, når de oppfyller andre seriøsitetskrav.
Det å velge en useriøs bedrift kan føre til flere konsekvenser for deg som forbruker:
- Begrenset mulighet for garanti og dokumentasjon
- Redusert reklamasjonsrett. Du kan risikere å må kjøpe varen eller tjenesten en gang til
- Vanskelig å benytte forsikringsordninger uten kvittering
- Medansvar – Du kan bli stilt ansvarlig for det tilbyderen hadde til hensikt å unndra skatt, trygdeavgift eller merverdiavgift
Andre tips
Hvilken type fagkunnskap, kompetanse og sertifisering arbeideren trenger, avhenger av hvilken jobb som skal utføres. Les mer her.
Ta en bakgrunnssjekk når du skal velge bedrift.
Her finner du en huskeliste når du skal kjøpe tjenester.
Her kan du lese om andre konsekvensene av å kjøpe varer og tjenester av useriøse aktører.